De nieuwbouw van European Air Transport Command (EATC) op vliegbasis Eindhoven is voorzien van allerlei staalwerk in de gevel en het dak. Stalen dakkappellen voor daglichttoetreding, stalen frames ter ondersteuning van het gevelmetselwerk en stalen roosterbordessen. Thiekon Constructie BV engineerde, produceerde en monteerde de metalen onderdelen. Door ook in eigen beheer te verzinken, kon er sneller en voordeliger worden geleverd. Door de werkzaamheden haarfijn af te stemmen wordt zelfs ingelopen op de bouwplanning.
Naar aanleiding van eerdere succesvolle bouwprojecten, zoals Recreatiewoningen Resort Maastricht en het Scheepmakerskwartier te Haarlem, werd Thiekon Constructie BV in april 2015 benaderd door Dura Vermeer. In eerste instantie om mee te denken over het gebouwontwerp van het EATC en later voor D&C van de staalwerken. Het staalbouwbedrijf nam ook de conservering voor haar rekening. Hierdoor werd op transportkosten bespaard en waren korte levertijden geborgd. Het ontwerp is uitgewerkt in een BIM-model, waaraan de verschillende co-makers invulling gaven. 49 verschillende medewerkers van Thiekon Constructie BV werken in totaal mee aan het bouwproject.
Het staalbouwbedrijf produceert volgens de geldende kwalitatieve normen en standaards. Voor de productie van staalconstructies is dat de Europese norm EN-1090 en voor thermisch verzinken de ISO 1461. Daarnaast is Thiekon Constructie BV in het bezit van een MO-productcertificaat voor betonlassen.
Geen bestek, alleen voorlopig ontwerp
Het dak van het EATC heeft vijf shedkappen, ieder 10,5 meter lang, 6,5 meter breed en 4,0 meter hoog. Engineer Neil Wan zegt namens Thiekon Constructie BV: “De transparante dakkappen zijn, net zoals de staalwerken in de gevel, op basis van een voorlopig ontwerp gerealiseerd. Er was geen conventioneel bestek, alleen een voorlopig ontwerp, een lijst van prestatie-eisen en een vast budget. Dat betekende dat we extra moesten inzetten op engineering.”
In de fabriek werden de kale dakframes gelast, die vervolgens op locatie zijn voorzien van isolatiepanelen en kozijnen. Dat gebeurde op maaiveldniveau. Wan zegt: “De kapellen, 9.000 kg per stuk, zijn met een op afstand bestuurbare bouwkraan op het dak gehesen. Hierna kon de dakdekker aan de slag. We begonnen in september 2015 met de fabricage en monteerden de laatste dakkapellen in december. Van Dura Vermeer kregen we zowel via telefoon als per mail complimenten voor het werk. Men was onder de indruk, onder meer vanwege het snelle inhijsen van de prefab kapellen.”
Voorlopen op bouwplanning
De nieuwbouw van EATC wordt aan de voorzijde voorzien van stalen roosterbordessen. De zijgevels en achtergevel krijgen stalen frames die het metselwerk dragen. Deze bouwdelen kragen anderhalve meter uit en fungeren straks als zonwerende luifels. De duizend frames worden laagsgewijs over de gevels aangebracht. De frames, 40 kg per stuk, worden met een kraan gehesen en vanaf de steiger met twee personen aan de betonconstructie verankerd. “Voorlopig lopen we voor op schema”, zegt Wan. “Met de eerste laag wonnen we gelijk een week. Dat kwam onder meer door de uitgekiende werkvoorbereiding en afstemming met de betrokken bouwpartijen. Direct na het plaatsen van de gevelframes gaat de isolatiespecialist aan de slag en vervolgens de metselaar. Zo blijft de bouwtrein rijden en gaat het project voortvarend richting oplevering.”
Tekst: Martijn van den Bouwhuijsen